Ile dawać dziecku kieszonkowego? Od czego powinna zależeć jego wysokość? W jaki sposób nauczyć dziecka gospodarować własnymi pieniędzmi? Jak pokazać dziecku zalety wykonywania obowiązków, rozsądnego kupowania i dzielenia się z innymi? To tylko niektóre z wątpliwości dotyczące pieniędzy, które spędzają sen z oczu rodzicom. My uważamy, że warto edukować dziecko „na własną rękę”, aby zaopatrzony w zdrowe nawyki, młody człowiek świadomie wyruszył w ekonomiczną dorosłość i zdobył finansową niezależność.
Wiemy, że otwarte i uczciwe rozmowy rodziców z dziećmi na temat finansów są częstokroć wyjątkowo trudne. Bardzo często rozmowom tym towarzyszą silne odczucia i gwałtowne emocje. Mimo wszystko, postaramy się zachęcić to takich rozmów i uzasadnić dlaczego warto je prowadzić.
Spójność przekazu, czyli bądź przykładem
Zanim przejdziemy do słów, zacznijmy od czynów. Bycie przykładem, świetnie się sprawdza na każdym polu, dotyczącym wychowywania dzieci i nie tylko. Warto zatem przyjrzeć się sobie.
Dziecko rozrzutnego ojca i skrajnie oszczędnej matki, może w dorosłym życiu zaciekle oszczędzać cały rok, by potem roztrwonić te ciężko zebrane plony przy pierwszej nadarzającej się okazji, np.: urodzin, świąt czy chociażby rzekomo okazyjnych zakupów.
Ta zasada „spójności przekazu”, właściwie dotyczy każdego przekonania, które uważasz za wartościowe i chciałbyś przekazać swojemu dziecku. Same słowa nie wystarczą, jeżeli Twój tryb życia im przeczy.
Zatem jeżeli chcemy, aby dziecko oszczędzało, sami tak róbmy i rozmawiajmy z dzieckiem o rozsądnym zarządzaniu posiadanymi pieniędzmi.
Pieniądze jako wartość
Rozmowa o pieniądzach, to również rozmowa o wartościach. Człowiek łączy w sobie dwa światy – duchowy i materialny. Każdy z nas do stabilnego rozwoju potrzebuje zarówno dóbr duchowych, jak i materialnych. Rozmawiając z dziećmi o pieniądzach warto podkreślić, że są dobra, których rzeczywiście kupić nie można: przyjaźni, miłości, czy szacunku.
Natomiast, aby się rozwijać potrzebujemy również pożywienia, ubrania, mieszkania, książek, a więc pieniędzy, którymi będziemy mogli za to wszystko zapłacić. Przy pomocy dóbr materialnych nie tylko zaspokajamy swoje potrzeby biologiczne, ale dobra te są niezbędne do kształtowania przestrzeni ułatwiającej, czy wręcz umożliwiającej nam, dążenie do innych celów.
Powinniśmy jak najwięcej rozmawiać z dziećmi i uświadamiać im, że pieniądze niejednokrotnie wybawiają nas z opresji i że są po prostu potrzebne do życia. Nie są może celem same w sobie, ale na pewno są środkiem do zdobycia samodzielności, niezależności i możliwości dalszego rozwoju.
„Finansowa inteligencja”
Jeżeli więc chcemy swoje dzieci wychować w szacunku do pieniędzy, ale też też rozwinąć w nich „finansową inteligencję”, niezbędna będzie nie tyko rozmowa o codziennych radościach i troskach, ale też rozmowa o pieniądzach. One są nieodłączną częścią naszej codzienności.
Aby te rozmowy nie sprawiały wrażenia sztucznych i wymuszonych warto wykorzystać nadarzające się okazje do przedyskutowania finansowego aspektu naszych decyzji i działań. Na przykład omawiając wyjazd na wakacje i związane z tym wyjazdem wydatki. Warto dokładnie je omówić z dzieckiem. Wyjaśnić ile kosztuje podróż, jaki jest koszt doby hotelowej, czy pola namiotowego. Wówczas abstrakcyjny pieniądz, nabierze bardziej konkretnego wymiaru.
Oszczędzanie
Rozmowa o potrzebie szanowania rzeczy swoich a także innych osób, ograniczenia marnowania jedzenia, czy przekazywania używanych zabawek lub książek kolejnym dzieciom, to pośrednio także rozmowa o pieniądzach i ich oszczędzaniu. Dbanie o własne otoczenie, szanowanie materialnych rzeczy, za które zapłaciliśmy, może znacznie przyczynić się do kształtowania umiejętności sprawowania kontroli nad pieniędzmi.
O co cały ten ambaras?
Warto nakreślić dzieciom bezpośrednie zależności zachodzące między naszym życiem, a dobrym gospodarowaniem własnym majątkiem. Dzieci muszą wiedzieć, że bez pieniędzy często nie będą mogły realizować swoich marzeń, rozwijać pasji, czy inwestować w swój własny rozwój.
Umiejętność gospodarowania pieniędzmi, inwestowania ich czy oszczędzania to nawyki, które uczą dzieci samodzielności i obowiązkowości, potrzebnych w okresie wchodzenia w dorosłe życie.
Świadomość miejsca i roli pieniądza w naszym życiu, czemu one służą i dlaczego są niezbędne, pozwoli dziecku na zrozumienie, że nie są celem samym w sobie i nie definiują wartości człowieka. Są one raczej narzędziem, które umożliwia realizację celów i naszych wartości życiowych. To nie pieniądze mają wartość samą w sobie, ale dobra i usługi, które można za nie kupić, takie jak pożywienie, schronienie czy informacje. Pieniądze zatem stają się narzędziem do zdobycia wartościowych dóbr i usług.
Jakie tematy warto poruszyć podczas rozmowy z dzieckiem na temat pieniędzy?
I na koniec mała dygresja.
Warto sobie uświadomić, że pieniądz jest to wartość symboliczna. Sam w sobie (materiał potrzebny do jego produkcji), jest wart znacznie mniej niż jego nominalna wartość. Symbolicznym pieniądzem są też karty płatnicze i wszelkie transakcje bezgotówkowe. I to właśnie ten symboliczny pieniądz wpływa na ludzkie wybory i zachowania. Trudno się zatem dziwić, że dzieciom tak trudno zrozumieć, o co w tym wszystkim chodzi.
Edukacja finansowa to stopniowe uświadamianie dziecka czym są pieniądze, czemu służą i dlaczego są nam niezbędne.
Gorąco Cię do niej zachęcamy.
Siedziba
ul. Kwiatowa 2
83-110 Tczew
Korespondencja / magazyn
Rukosin 4
83-113 Turze
Informacje
KRS 0000164712
NIP: 5932379609
REGON: 192924175
Nr konta: Santander 05 1090 2620 0000 0001 4207 6178
Centrala
tel. (58) 588 70 06
biuro.tczew@bankizywnosci.pl
(Pon. - Pt. 7:00 - 15:00)
Koordynacja POPŻ
Maria Jankowska
tel. (58) 588 70 06
maria.jankowska@bankizywnosci.pl
Dystrybucja POPŻ
Justyna Nibus
tel. (58) 588 70 06
justyna.nibus@bankizywnosci.pl
Skontaktuj się z nami
Kontakt do Banku Żywności w Tczewie
Żywność przekazują
Partnerzy wspierający
Partnerzy strategiczni
Bank Żywności w Tczewie z siedzibą w Rukosinie 4 (83-113 Turze), NIP: 5932379609, REGON: 366714641, adres e-mail: biuro.tczew@bankizywnosci.pl, tel. kontaktowy: (58) 588 70 06
Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie treści oraz zdjęć zabronione.
Obowiązek informacyjny przed wyrażeniem zgód na przetwarzanie danych (zobacz)
Realizacja: Consulting Adam Plutowski